Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Terug

Dubbel spoor tussen Heerlen en Landgraaf volgens planning in dienst

09.05.2022

De afgelopen negen weken verdubbelde Swietelsky in opdracht van ProRail en de provincie Limburg het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. We vernieuwden het oude spoor en legden een tweede spoor aan. Daarvoor was het nodig enkele viaducten te verbreden en twee nieuwe viaducten te plaatsen. Ook de emplacementen van beide stations zijn aangepast aan de nieuwe situatie. Sinds vanmorgen vroeg (maandag 9 mei 05.00 uur) rijden de treinen weer op dit traject!

Trots op het team

Projectmanager Remco Jacobs: “We zijn trots op de hoeveelheid werk die verricht is en op de mensen die zich de hele periode hebben ingezet om de werkzaamheden uit te voeren. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we gedurende ruim twee maanden hinder voor omwonenden hebben veroorzaakt. Ondanks de diverse maatregelen om overlast te beperken, waren er periodes met geluid, trillingen, stof, modder en verschillende omleidingen en wegafsluitingen. We bedanken iedereen voor het begrip tijdens de werkzaamheden en de overlast die daarmee gepaard ging.”

Veel werkzaamheden verricht

In het eerste weekend, begin maart, bezocht de grootste werktrein van Europa – de RUS1000S - het project. Diezelfde maand zijn twee nieuwe viaducten geplaatst, het tweede spoor is daarna gelegd. De laatste weken van de buitendienststelling concentreerden we ons op de stationsemplacementen in Heerlen en Landgraaf. Daar sloten we het nieuwe spoor aan op de bestaande sporen en vernieuwden het bestaande spoor. Daarnaast legden we de laatste hand aan de bovenleidingen, seinen en schouwpaden langs het (nieuwe) spoor en plaatsten we op verschillende locaties keerwanden. “Na een uitvoerige testperiode is het spoor vanmorgen vroeg, maandag 9 mei, rond 05.00 uur volgens planning ‘in dienst gesteld’, sindsdien rijden de treinen weer,” vertelt Jacobs.

Samenwerking sleutel tot succes

Volgens projectmanager Remco Jacobs is de goede samenwerking de sleutel tot het succes van deze langste buitendienststelling van 2022. “Er zijn ontzettend veel partijen betrokken bij dit project. Denk aan opdrachtgevers ProRail en de provincie Limburg en alle advies- en ingenieursbureaus. Maar ook aan de interne partners van Swietelsky, de onderaannemers, de betrokken gemeenten en (de afvaardiging) van omwonenden.” Jacobs vervolgt: “Iedereen heeft vanaf het begin van het project hetzelfde doel voor ogen. De openheid en gezamenlijkheid waarin we dit project uitvoeren zorgt dat alles soepel en prettig verloopt, ook als het tegenzit. De ruimte en het vertrouwen die we van onze opdrachtgevers krijgen en de inzet van alle teamleden intern en extern zorgden ervoor dat het spoor vandaag volgens planning in dienst ging.”

Komende periode: kleinere werkzaamheden

Nu de treinen weer rijden, zijn de meest ingrijpende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling grotendeels afgerond. Op het spoor en op de stations Heerlen en Landgraaf voeren we komende periode nog diverse kleinere werkzaamheden uit. Buiten het spoorgebied gaan we aan de slag met de herinrichting van de (werk)terreinen. Tot begin juli werken we nog aan de afwerking rond de nieuwe viaducten bij de Kissel in Heerlen en de Spoorstraat in Landgraaf. Na de zomer vindt de herplant van groen plaats en legt de gemeente Heerlen een nieuwe verbindingsweg aan op de plek waar nu het grootste werkterrein is. De plannen voor de herinrichting maakten we samen met een afvaardiging van omwonenden.

 

Foto's; Gerrit Serné en Peter Jan Fernhout