Spoorverdubbeling Heerlen - Landgraaf
In 2021 en 2022 verdubbelt ProRail in opdracht van de provincie Limburg de spoorlijn Heerlen-Landgraaf. De spoorverdubbeling maakt een tweede grensoverschrijdende reizigerstrein per uur naar Duitsland mogelijk. Zo wordt het gemakkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren of te winkelen.

ProRail heeft Swietelsky opdracht gegeven de werkzaamheden uit te voeren. We verdubbelen niet alleen het spoor, maar passen ook bestaande spoorviaducten aan (Euregioweg, Melchersstraat en Spoorstraat in Landgraaf) en realiseren nieuwe viaducten (Spoordamstraat in Heerlen). De overweg aan de Glas mij-Weg verdwijnt, evenals station De Kissel. De gemeente Heerlen sluit de Glas mij-Weg via het nieuwe viaduct aan de Spoordamstraat aan op de Mijnspoorweg. Ten slotte passen we de opstelterreinen voor treinen (emplacementen) en perrons van de stations Heerlen en Landgraaf aan.
We voeren onze werkzaamheden zoveel mogelijk uit van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Een deel van de werkzaamheden voeren we uit tijdens buitendienststellingen: periodes waarin er geen treinen rijden. Die periodes zijn al gepland: de weekenden van 24-27 september 2021, 5-8 november 2021 en 28-31 januari 2022. Daarna voert Swietelsky het grootste deel van het werk uit in een negenweekse spoorsluiting van 5 maart tot en met 7 mei 2022. We informeren u hier tijdig over.
Planning
2021 | Ontwerp en voorbereidende werkzaamheden Verleggen kabels en leidingen, verwijderen bomen en ander groen, inrichten werkterreinen |
Najaar 2021 | Start van de werkzaamheden |
24-27 september 2021 | Buitendienststelling |
5-8 november 2021 | Buitendienststelling |
28-31 januari 2022 | Buitendienststelling |
5 maart-7 mei 2022 | Negenweekse buitendienststelling |
Eind 2022 | Spoorverdubbeling gereed |
Nieuws
10 mei 2022 || Prijswinnaars fotowedstrijd bekend
Begin maart schreven we een fotowedstrijd uit: wie maakt de mooiste bouwfoto tijdens de negenweekse buitendienststelling? Nu de buitendienststelling voorbij is en de grootste werkzaamheden zijn afgerond, is het tijd om de winnaars bekend te maken!
Drie winnaars
De werkzaamheden op het spoor trokken veel bekijks. Menig hobbyfotograaf trok erop uit om de werkzaamheden vast te leggen. Tussen begin maart en 9 mei ontvingen we maar liefst 44 foto's van omwonenden, geïnteresseerden en Swietelsky-collega's. Bedankt voor jullie enthousiasme en inzendingen! Uit alle inzendingen koos de jury drie winnaars. Zij ontvangen het fotoboek “De 500 mooiste plekken van Parkstad”.
Rob Burgwal, Leo Zywicki en Wiel Stuart, van harte gefeliciteerd met jullie prijs!
9 mei 2022 || Dubbel spoor tussen Heerlen en Landgraaf volgens planning in dienst
De afgelopen negen weken verdubbelden we het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. We vernieuwden het oude spoor en legden een tweede spoor aan. Daarvoor was het nodig enkele viaducten te verbreden en twee nieuwe viaducten te plaatsen. Ook de emplacementen van beide stations zijn aangepast aan de nieuwe situatie. Sinds vanmorgen vroeg (maandag 9 mei 05.00 uur) rijden de treinen weer!
Hinder voor omgeving
Projectmanager Remco Jacobs: “We zijn trots op de hoeveelheid werk die verricht is en op de mensen die zich de hele periode hebben ingezet om de werkzaamheden uit te voeren. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we hinder voor omwonenden hebben veroorzaakt. Overdag en ’s nachts, ruim twee maanden lang. Ondanks de diverse maatregelen die we troffen om overlast te beperken, zijn er periodes geweest met geluid, trillingen, stof, modder en verschillende omleidingen en wegafsluitingen. We bedanken iedereen voor het begrip tijdens de werkzaamheden en de overlast die daarmee gepaard ging.”
Veel werkzaamheden verricht
In de eerste weekend, begin maart, bezocht de grootste werktrein van Europa – de RUS1000S - het project. Diezelfde maand zijn twee nieuwe viaducten geplaatst, het extra spoor is daarna gelegd. De laatste weken van de buitendienststelling concentreerden we ons op de stationsemplacementen in Heerlen en Landgraaf. Daar sloten we het nieuwe spoor aan op de bestaande sporen en vernieuwden het bestaande spoor. Daarnaast legden we de laatste hand aan de bovenleidingen, seinen en schouwpaden langs het (nieuwe) spoor en plaatsten we op verschillende locaties keerwanden. “Na een uitvoerige testperiode is het spoor vanmorgen vroeg, maandag 9 mei, rond 05.00 uur volgens planning ‘in dienst gesteld’, sindsdien rijden de treinen weer,” vertelt de projectmanager.
Komende periode: kleinere werkzaamheden
Nu de treinen weer rijden, zijn de meest ingrijpende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling grotendeels afgerond. Op het spoor en op de stations Heerlen en Landgraaf voeren we komende periode nog diverse kleinere werkzaamheden uit. Buiten het spoorgebied gaan we aan de slag met de herinrichting van de terreinen, waaronder de door ons gebruikte werkterreinen. Zo ruimen we de werkterreinen aan de Quaedvlieglaan in Landgraaf en de Glas mij-Weg in Heerlen op. De terreinen aan de Willemstraat, Melchersstraat en Quaedvlieglaan richten we opnieuw in.
Nieuwe verbindingsweg Glas mij-Weg Heerlen
Aan de Glas mij-Weg legt de gemeente Heerlen in de tweede helft van het jaar de nieuwe verbindingsweg tussen de Mijnspoorweg en de Schaesbergerweg aan. Ook richt de gemeente ons werkterrein opnieuw in. De plannen voor deze herinrichting maakten we eerder met een afvaardiging van omwonenden uit de omgeving van het spoor.
Viaduct Spoorstraat Landgraaf
Aan de Spoorstraat in Landgraaf werken we nog tot begin juli aan de herinrichting van de weg onder het spoor door. De route onder het nieuwe viaduct door gaat helaas later open dan gepland, wat we erg vervelend vinden. Deze vertraging is ontstaan door de krapte op de arbeidsmarkt en het niet kunnen vinden van vakmensen om de werkzaamheden op het juiste moment uit te voeren. De huidige omleidingsroutes blijven daarmee langer bestaan.
Terugplanten groen
In het najaar planten we groen terug, dat is het juiste seizoen hiervoor. Zodra deze werkzaamheden dichterbij komen, informeren we u hierover. Wij leveren het project op aan het eind van 2022.
Bron foto’s: Swietelsky/Gerrit Serné
26 april 2022 || Spoorstraat later open dan gepland na werkzaamheden spoorverdubbeling
Tot 9 mei werken we tijdens een negenweekse buitendienststelling aan de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. In deze buitendienststelling – waarin er geen treinen rijden - verrichten we veel werk. We vernieuwen het oude spoor, leggen een nieuw spoor aan, plaatsen nieuwe viaducten en vernieuwen de emplacementen bij de stations Heerlen en Landgraaf. Vanaf maandag 9 mei rijden de treinen weer. De grootste werkzaamheden zijn dan afgerond, wel voeren we nog diverse kleinere werkzaamheden uit buiten het spoorgebied. Helaas lopen enkele werkzaamheden vertraging op, waaronder de openstelling van het viaduct in de Spoorstraat in Landgraaf.
Het viaduct in de Spoorstraat is al langere periode afgesloten voor alle verkeer. Deze afsluiting is nodig om het nieuwe viaduct te plaatsen in het spoortalud, maar ook vanwege (tijdelijke) omleggingen van kabels, leidingen en de riolering. De route onder het nieuwe viaduct door gaat helaas later open dan gepland, wat we erg vervelend vinden. Deze vertraging is ontstaan door de krapte op de arbeidsmarkt en het niet kunnen vinden van vakmensen om het metselwerk en bestratingswerkzaamheden op het juiste moment uit te voeren. Vanwege de veiligheid blijft deze route daarom tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers. De huidige omleidingsroutes blijven daarmee tot begin juli bestaan. We bieden onze excuses aan voor deze vertraging en hopen op uw begrip.
Heeft u vragen over de spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf? Neemt u dan contact met ons op via 06-82415308 of svhl@swietelsky-rail.nl. Voor vragen over de dienstregeling verwijzen we u graag naar de website van de vervoerders: ns.nl en/of arriva.nl.
19 april 2022 || Werkzaamheden de laatste weken van de buitendienststelling
Vanaf maandag 25 april werken we 24 uur per dag aan het spoor, voornamelijk op de emplacementen bij de stations Heerlen en Landgraaf. In deze laatste twee weken van de buitendienststelling vinden nog heel veel werkzaamheden in een relatief korte tijd plaats. Door een korte periode 24 uur per dag te werken, verkorten we de termijn dat het treinverkeer extra onderbroken is (westzijde station Heerlen).
Hoe zien de komende twee weken eruit?
Vanaf maandag 25 april concentreren we ons met de werkzaamheden op de stationsemplacementen in Heerlen en Landgraaf. We verwachten dat u als omwonende van het spoor tijdens deze werkzaamheden geluidhinder ervaart.
- We werken van maandag 25 tot en met zaterdag 30 april met name aan de oostzijde van station Heerlen: globaal tussen het Mijnmuseum en het politiebureau. Vanaf woensdag 4 mei tot en met maandagochtend 9 mei vindt van en naar station Heerlen geen treinverkeer meer plaats. We werken vanaf dat moment ook aan de westzijde van het station.
- Van zaterdag 30 april tot en met maandag 9 mei werken we op het hele station Landgraaf en het emplacement van Landgraaf.
- Op het spoor tussen Heerlen en Landgraaf leggen we tussen 25 april en 9 mei de laatste hand aan de bovenleidingen, seinen en schouwpaden.
- De laatste dag van de buitendienststelling – zondag 8 mei – voeren we vooral testen uit. Vanaf maandag 9 mei om 05:00 uur wordt het spoor weer gebruikt door het reguliere treinverkeer.
Meer informatie vindt u in deze bewonersbrief, die de omwonenden van het spoor vorige week ontvingen.
4 april 2022 || Nachtelijk spoorwerk 4-10 april
Enkele weken geleden is de negenweekse buitendienststelling tussen Heerlen en Landgraaf gestart. De logistiek rondom de spoorverdubbeling is ingewikkeld en vraagt een uitgebreide planning. We voorzien een probleem in die planning als we nu niet bijsturen. Vanaf maandag 4 april tot uiterlijk zondag 10 april voeren we daarom in de nachten werkzaamheden aan de bovenleidingen uit tussen de Groene Boord en station Landgraaf. We zetten daarbij spoorkranen in. Wij verwachten dat omwonenden hiervan enige geluidhinder ervaren. Daarnaast worden in de nacht van woensdag 6 op donderdag 7 april spoorstaven gelost langs het hele traject. Deze spoorstaven zijn 65 meter lang en kunnen overdag niet veilig worden gelost in verband met de aanwezigheid van personeel in het werkterrein. Ook hierbij zetten we spoorkranen in en kunnen omwonenden enige geluidhinder ervaren.
Overige werkzaamheden
De aard van de werkzaamheden verschuift langzaam van werken in de bodem naar werken bovengronds. In de afgelopen weken hebben we optimaal kunnen profiteren van het goede weer, waardoor de grondwerkzaamheden in de komende week grotendeels kunnen worden afgerond. Aanstaande maandag 4 april komt de stopmachine weer in het werk. Hiermee brengen we het spoor op de juiste hoogte. Omwonenden ervaren hier naar verwachting geluid- en trillingshinder van. De stopmachine wordt overdag ingezet, tussen 07:00 en 17:00 uur.
Bewonersbrieven
Direct omwonenden informeren we regelmatig per brief over de werkzaamheden, planning, voortgang en eventuele hinder. U kunt alle brieven hieronder terugvinden en downloaden.
Bewonersbrieven
- 2022 04 15 Bewonersbrief Laatste Deel 9 Weekse TVP pdf 139,81 kb Download
- 2022 04 02 Bewonersbrief Nachtwerk Week 14 pdf 138,63 kb Download
- 2022 03 09 Bewonersbrief Nachtwerk Maart2022 pdf 135,92 kb Download
- 2022 02 07 Bewonersbrief TVP Week 9 Tot 18 2022 pdf 185,57 kb Download
- 2022 02 07 Bewonersbrief Transporten Schaesbergweg pdf 138,25 kb Download
- 2022 02 09 Bewonersbrief Afsluiting Spoorstraat Landgraaf pdf 138,97 kb Download
- Bewonersbrief TVP Januari 2022 pdf 151,09 kb Download
- Bewonersbrief Kapwerkzaamheden Patronaatstraat En Leenstraat Dec2021 pdf 488,65 kb Download
- Bewonersbrief TVP Nov2021 pdf 144,81 kb Download
- Bewonersbrief Bomenkap Sept2021 pdf 136,83 kb Download
- Bewonersbrief TVP Sept2021 Spoorverdubbeling Heerlen Landgraaf pdf 142,11 kb Download
- Bewonersbrief Voorbereidende Werkzaamheden Juli2021 pdf 150,21 kb Download
- Bewonersbrief Leidingwerkzaamheden Limaweg Kloosterkoolhof Mei2021 (1) pdf 156,37 kb Download
- Eerste Bewonersbrief Heerlen Landgraaf Spoorverdubbeling Mei2021 pdf 199,96 kb Download
Contact
- Ben je benieuwd naar een overzicht van alle spoorwerkzaamheden? Kijk dan hier: prorail.nl/spoorwerk.
Wil je je aanmelden voor de automatische mail bij werkzaamheden? Dat kan hier: mijnprorail.prorail.nl. - Wil je de digitale nieuwsbrief ontvangen? Hierin lees je over de werkzaamheden, de voortgang, de geplande (verkeers-)hinder, de bijzondere momenten en de mensen achter het werk. Aanmelden kan hier: svhl@swietelsky-rail.nl.
- Wil je mailcontact: svhl@swietelsky-rail.nl.
- Wil je telefonisch contact: 06–82415308 (tijdens kantooruren, tijdens de buitendienststellingen 24/7).