Swietelsky AG
  • SWIE Seite Ueber Uns Header 3400 Auf 2240X1040 Rgb
Terug

"Het had voor mij geen mooiere uitkomst kunnen zijn dan deze"

10.04.2023

Eind februari, begin maart 2023 heeft Swietelsky Rail Benelux onderhoudswerkzaamheden verricht aan het spoor in de Willemsspoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid. Het was de eerste keer dat we met een ombouwtrein in een tunnel aan het werk gingen. Onze werktrein -de RUS1000S- tilde het spoor op, vernieuwde de dwarsliggers en spoorstaven én plaatste het spoor weer terug. Voor Kayleigh -als kersverse projectorganisator zonder spoorse kennis- was dit haar eerste grote project.

Kayleigh weet nog goed wanneer ze te horen kreeg dat zij de projectorganisator zou worden. “In juli 2022, ik was toen net 4 maanden in dienst bij Swietelsky hoorde ik dat ik als projectorganisator onderdeel zou zijn van het projectteam Willemsspoortunnel Rotterdam 2023. Mijn eerste grote project; een super leuke uitdaging maar ook wel spannend. De voorbereidingen volgden snel, want op 18 juli 2022 zat ik al in de trein naar Rotterdam voor een kennismaking met het projectteam van ProRail tijdens de kick-off.”

Kayleigh vertelt wat er allemaal gebeurt in de 9 maanden voorbereiding. “Veel gemaakte afspraken heeft ProRail vooraf al opgenomen in het contract. Wat de scope is van het project, welke eisen er zijn vastgesteld en wanneer zijn de buitendienststellingen ingepland. Aan de hand van deze contractstukken werd er een ATS (algemeen tijdschema) opgesteld. Bij projectteamoverleggen en draaiboekoverleggen worden de belangrijkste zaken afgestemd. Er worden verschillende disciplines ingezet bij dit project, dus het is van groot belang dat alle betrokken collega’s op de hoogte zijn van elkaars werkzaamheden. Het overleggen en afstemmen met ProRail -als opdrachtgever- wordt gedaan via bouwvergaderingen en voortgangsrapportages.”

Het werk vond niet plaats in de buitenlucht dus het was allesbehalve een alledaags spoorvernieuwingsproject. We vragen Kayleigh dan ook of dit extra maatregelen en uitdagingen met zich meebrengt.

“Nou die uitdagingen waren er wel”, aldus Kayleigh. “De werkzaamheden vonden plaats in een tunnel in hartje Rotterdam. Het was de eerste keer dat de RUS1000S -onze fabriek op wielen- in een tunnel aan het werk ging. Deze werktrein met flinke afmetingen heeft ook in de breedte nog extra werkruimte nodig. Het spoor duikt via de tunnel bij Rotterdam Station Zuid onder de grond, en komt pas bij Rotterdam Station Centraal naar boven.  Dit is dus een flink stuk onder Rotterdam door, met als tussenstop Station Blaak. De vraag was of onze werktrein op deze hellingen moeiteloos haar werkzaamheden kon blijven voortzetten. Om zeker te weten of het qua afmetingen en werkgebied zou passen, hebben we vooraf metingen laten uitvoeren.”

Ook hebben we extra voorzorgsmaatregelen getroffen om de werknemers te beschermen tegen stof en geluid. Zo zijn er ventilatoren op station Blaak geplaatst om de stof en de warmte van de machines af te voeren. De normale tunnelventilatie zou niet voldoende zijn geweest. En we hebben een fluisteraggregaat ingezet, deze is niet alleen stuk zuiniger maar geeft ook minder overlast dan de gebruikelijke dieselaggregaat. Ook hebben we -naast de standaard maatregelen- extra maatregelen genomen. Er zijn filters op thermietlassen geplaatst, sproeiers gebruikt om de ballast nat te houden en QHSE heeft dagelijks metingen uitgevoerd.

De week vóór de uitvoering kwam het complete team bijeen op de locatie Willemsspoortunnel. Er werd een instructie gegeven aan het team, waarna we aansluitend door de tunnel een ronde zijn gelopen over het gehele werkgebied. Alle benodigdheden voor in de keet worden voorbereid en op kantoor worden de laatste puntjes op de i gezet qua planning. De uitvoerders en werkvoorbereiders bundelen alle belangrijke documenten digitaal voor de tablets zodat ze tijdens de uitvoering alles bij de hand hebben.

De dag van de uitvoering begint uiteraard zoals altijd met het melden bij de LWB (leider werkplek beveiliging). Er werd -naast de standaard veiligheidsinstructie- ook een speciale tunnelinstructie gegeven.

"Ik ben trots op het resultaat van de 1e TVP en wat wij met zijn allen hebben bereikt. Het had voor mij geen mooiere uitkomst kunnen zijn dan deze."