Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Terug

Pilot met schroefrobot op de Maaslijn

12.08.2025

Tijdens een treinvrije periode op de Maaslijn – de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond – voert Swietelsky een pilot uit met de schroefrobot Rowrench 30.77. Deze test markeert een nieuwe stap in de robotisering van spoorwerkzaamheden wat vele voordelen kan opleveren.

Eerste inzet van Rowrench in Nederland

“We hebben als Swietelsky een paar van deze machines gekocht en hebben gekeken hoe het apparaat zich verhoudt bij ons in het systeem,” vertelt Frans Leenders, projectleider en capaciteitsmanager bij Swietelsky. “We hebben de robot uitgeprobeerd op verschillende constructies om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden. Het is voor het eerst dat deze machine in Nederland wordt ingezet, dus zowel wij als de ontwikkelaar was benieuwd. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt in de spoorsector kan dit apparaat een welkome aanvulling zijn.” Maar ook snelheid en kwaliteit zijn twee belangrijke redenen voor de aanschaf van deze robot. “Elke schroef wordt gemonitord en dat is goed voor de kwaliteitsborging.“

Praktijktest biedt waardevolle inzichten

Op zaterdag 9 en zondag 10 augustus is het systeem uitgebreid getest. De Rowrench heeft het spoor losgemaakt ter voorbereiding van de komst van onze ombouwtrein - de RUS 1000 S. Volautomatisch heeft de robot bijna alle schroeven volgens het 1/10-principe in montagestand vrijgemaakt. De pilot werd als geslaagd beoordeeld, maar bracht ook verbeterpunten aan het licht. Zo verloopt het proces niet altijd soepel omdat de klemmen om de veer op te tillen net iets te groot zijn en beïnvloed zonlicht de werking van de detectiecamera's. Op basis van de bevindingen is een rapport opgesteld. In overleg met de producent wordt nu gekeken naar verdere finetuning van de robot. Maar de eerste resultaten zijn veelbelovend.

Efficiëntie en bediening

De Rowrench is ontwikkeld door Robel Rail Automation uit Duitsland. De robot kan gelijktijdig acht railbevestigingen snel vast- of losdraaien. De bediening gebeurt via een afstandsbediening, waarvoor slechts één persoon nodig is: de operator. Via het bedieningspaneel selecteert de operator het juiste spoortype, waarna de machine automatisch de schroeven detecteert en de aandraaispindel positioneert.

Automatisering van veerklemmen en veiligheid

Naast het schroefwerk verwijdert of plaatst de Rowrench ook volledig automatisch veerklemmen van het W-type spoor. Voor de veiligheid is de machine uitgerust met een dodemansknop, zowel voor transportbewegingen als tijdens de werkmodus. Daarnaast zit er een scanner op de robot die ingrijpt als er een persoon te dicht bij de Rowench staat. “Safety first!”.

Technische kenmerken en onderhoud

De robot reageert op het koppel en past het toerental van de spindelmotor hierop aan. Belangrijke gegevens zoals koppel en GP-informatie worden automatisch opgeslagen. De machine wordt aangedreven door een elektrische generator, die eenvoudig te verwijderen is. Dit maakt het verplaatsen van de machine met een spoorweggraafmachine makkelijker en vereenvoudigt het onderhoud.

Bekijk hier het filmpje van de schroefrobot