Voor het Project Zee tot Zevenaar ligging op norm brengen, zijn wij met BAM een samenwerking gestart. Het traject de ‘Betuwe route’ van Kijfhoek tot en met Zevenaar heeft in de ligging diverse afwijking zitten in de hoogte, schift en waterpas. Daarnaast voldoet het ballast profiel niet op diverse locaties. Het traject is 2x 100km met daarbij Meteren aansluiting, Valburg CUP en Zevenaar als emplacementen erbij. De uit te voeren scope is om in deze 200km, 60 km spoor en 22 wissels te onderstoppen, 101 km ballast te profileren, 8500 ton ballast aan te vullen en indien nodig bovenleiding te corrigeren. Naast de liggingsonderhoud worden ook 26km, wat in totaal 88500 stuks beddingsplaatjes vervangen.
Wij zijn in week 24 gestart met het in meten van de gehele 200km, in week 35 en 36 zullen wij 90% van de beddingsplaatjes vervangen en in week 36 gaan de eerste stopmachines draaien. Voor 2022 zijn 24 inzetten stopmachines en BDS’n gepland, in de periode van week 36 t/m 48. Hier zal de 09-4X, 09-32/4S met BDS’n van Swietelsky werken met daarnaast de Unimat 205 met BDS van BAM.
Om de gegevens te verzamelen voor het stop en ballast werk wordt er met onderaannemer Fugro gewerkt. Het RILA systeem van Fugro Raildata is een meetsysteem die bevestigd wordt op de buffers of koppeling van een railvoertuig of passagierstrein. Dit systeem bevat onder andere GPS, IMU, Scanners, Lasers en video camera’s. Het systeem kan tot 160 km/u nauwkeurig meten. Op de Betuwe route wordt er met 100 km/u gemeten. Uit deze data komt een puntenwolk en alignementen vergelijk ten op zichten van het nul-tracé. Daarmee kunnen wij een verificatie uitvoeren, ballast profiel opname, bovenleiding controle, locaties bepalen van Seinwezen objecten en uiteindelijk een verschuivingsbestand maken voor de stopmachine. Dit zonder dat er een voet gezet wordt in het spoor.