Swietelsky AG #buildingeverbetter #buildingeverbetter
Terug

Swietelsky start in 2026 met volgende fase Zuidwestboog Meteren

29.09.2025

ProRail en Swietelsky Rail Benelux B.V. hebben een belangrijke stap gezet in het project Zuidwestboog Meteren door het ondertekenen van een nieuw contract. Deze deelopdracht omvat het verleggen van een gedeelte van de Betuweroute en het aanpassen van de bovenleiding op de spoorlijn tussen Utrecht en Den Bosch (de A2-corridor). Deze werkzaamheden zijn essentieel voor de aanleg van de toekomstige spoorverbinding: de Zuidwestboog.

Strategische mijlpaal

Projectleider Hans Tigchelaar noemt de gunning een belangrijke mijlpaal voor Swietelsky:“De Zuidwestboog maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een van de meest strategische spoorprogramma’s van Nederland. Dit project onderstreept onze expertise en versterkt onze positie binnen de Nederlandse spoorbouw. Het is een erkenning van ons vakmanschap én een kans om verder te groeien binnen dit programma. Bovendien opent het deuren naar toekomstige projecten in de regio.”

Zuidwestboog

De nieuwe spoorboog maakt het mogelijk om goederentreinen rechtstreeks vanaf de Betuweroute naar het zuiden te laten rijden en vice versa. Dit vergroot de capaciteit van de Betuweroute en biedt meer ruimte voor goederenvervoer. De Zuidwestboog draagt bij aan een robuuster, flexibeler en betrouwbaarder spoornetwerk. “Het is een prachtig voorbeeld van hoe we samen bouwen aan de toekomst van de Nederlandse spoorinfrastructuur,” aldus Tigchelaar. “We zijn trots dat we hieraan mogen bijdragen en streven naar een duurzaam en efficiënt spoorsysteem.”

Wat gaan we doen?

Bij Meteren wordt een kilometer spoor van de Betuweroute circa 60 meter verlegd. Hierdoor ontstaat ruimte voor de fundering van de toekomstige spoorboog richting de A2-corridor. Daarnaast wordt de bovenleiding op de A2-corridor aangepast, zodat deze geschikt is voor moderne goederentreinen. De werkzaamheden starten in 2026 met de bovenleiding; in 2027 volgt de verlegging van het spoor.

Samenwerking als sleutel tot succes

Een goede samenwerking is cruciaal voor het slagen van dit project. “Onze aanpak is gebaseerd op open communicatie en een gedeelde visie,” zegt Tigchelaar. “We streven naar een hechte samenwerking met ProRail en de civiele aannemer, waarbij we kennis delen en proactief oplossingen zoeken. Door korte lijnen en regelmatig overleg bouwen we aan een sterke teamgeest.”

 Technische uitdagingen

“Dit project is een complexe puzzel van techniek, planning en samenwerking,” vervolgt Tigchelaar. “De uitdaging om het spoor te vernieuwen met minimale impact op de dienstregeling sprak ons direct aan. Hoewel de scope relatief bescheiden is, zien we dit als een kans om onze meerwaarde te tonen op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. We dragen graag bij aan het grotere doel van PHS: een betere bereikbaarheid van Nederland.”

Samen bouwen we aan een spoor dat klaar is voor de toekomst!