Onderstations
De Maaslijn – de lijn tussen Roermond en Nijmegen – wordt geëlektrificeerd. Hierdoor rijden er straks elektrische treinen in plaats van dieseltreinen. Door de opwaardering wordt reizen straks schoner, stiller en betrouwbaarder.
Om dit mogelijk te maken, bouwen we langs de lijn een aantal nieuwe gebouwen: een relaishuis bij station Nijmegen Heyendaal en negen onderstations verdeeld over de hele lijn.
Onderstation
Een onderstation is een gebouw waar elektriciteit wordt omgezet en verdeeld zodat treinen kunnen rijden. Het zorgt ervoor dat de hoge spanning van de elektriciteit wordt verlaagd naar een niveau dat veilig en bruikbaar is voor de treinen.
- Hier wordt elektriciteit omgezet naar de juiste spanning.
- De stroom wordt verdeeld over de bovenleidingen, zodat elke trein voldoende energie krijgt.
- Onderstations zorgen ervoor dat treinen betrouwbaar kunnen rijden, ook wanneer er veel treinen tegelijk onderweg zijn.
Zonder onderstations zou de Maaslijn niet veilig geëlektrificeerd kunnen worden en zouden treinen niet overal op tijd kunnen rijden. De nieuwe onderstations worden gebouwd in:
- Mook
- Cuijk
- Boxmeer
- Vierlingsbeek
- Melderslo
- Tegelen
- Reuver
- Swalmen
Onderstation Mook
Voor de elektrificatie van de Maaslijn gaan wij een onderstation bouwen bij station Mook Molenhoek. Het onderstation wordt een gebouw van 22,3m bij 5,8m dat door de groene aankleding opgaat in de omgeving.
Planning
Voor wij kunnen starten met de daadwerkelijke bouw van het onderstation vinden eerst voorbereidende grondwerkzaamheden plaats. Deze werkzaamheden vinden half augustus 2025 plaats:
- Uitgraven en aanleggen van toegangsweg naar onderstation.
- Ontgraven van de bouwput. We graven een gat tot aan onderkant van de fundering van het gebouw, waarna een betonnen fundering wordt gestort. De vrijkomende grond laden we op transport en voeren we af naar een andere locatie.
De grondwerkzaamheden vinden enkel plaats op werkdagen tussen 07.00 uur en 17.00 uur. Tijdens de werkzaamheden kunt u enige overlast ervaren. Dit kan bestaan uit geluidshinder door machines en meer verkeer dan normaal door transportbewegingen.
Aansluitend op de grondwerkzaamheden wordt de betonnen vloer gestort. In het najaar van 2025 vindt de bouw van het onderstation plaats waarna in Q4 en begin volgend jaar het onderstation van binnen wordt ingericht en afgewerkt.