Swietelsky AG
Terug

Goed voorbereid je spreekbeurt beginnen; doe er je voordeel mee!

14.09.2023

Je spreekbeurt geven over spoorwerkzaamheden… Goed idee! Per dag worden heel veel mensen, maar ook goederen over het spoor vervoerd. Een goed en veilig spoor is dus belangrijk. En om auto’s van de weg te krijgen, moeten er ook meer sporen komen. Daarom wordt er aan het spoor gewerkt!

Hoe leuk is het om jouw klasgenootjes te vertellen over wat er allemaal wordt gedaan en wie er allemaal samenwerken? Speciaal voor jou hebben we hierover wat informatie én een selectie van de mooiste foto’s verzameld. In het tasje vind je ook een plakje spoorstaaf, een stukje kwartsloze ballast, een stukje rijdraad (bovenleiding) en een (blauw) stukje EV-kabel.

Hoe het begon...

De eerste spoorlijn van Nederland werd heel lange geleden geopend; in 1839! Deze lag tussen Haarlem en Amsterdam. Reizen ging nog nooit zo snel, dus dat smaakte naar meer! Inmiddels later kun je zelfs in bijna heel Nederland met de trein komen.

In 1908 begonnen ze met het aanleggen van elektriciteitsleidingen boven het spoor, zodat de treinen op elektriciteit konden gaan rijden. Dat was veel schoner en goedkoper dan de stoomtreinen, want die reden op kolen. Omdat de aanleg duur was, werd het voornamelijk gedaan bij spoorlijnen die veel gebruikt werden. Op sommige lijnen rijden de treinen dus nog op diesel en in de toekomst mogelijk op batterijen of waterstof.

De spoorwereld van nu

In Nederland rijden op dit moment ongeveer 400 reizigerstreinen dwars door ons land. Elke dag worden er ongeveer 1,4 miljoen treinreizen gemaakt. Niet alleen mensen, maar ook goederen worden over het spoor vervoerd. Iedere dag rijden honderden goederentreinen Nederland in en uit. Omdat een schip twee keer zoveel, en een vrachtwagen zes keer zoveel Co2 uitstoot als een trein, vervoeren we het liever over het spoor!

Van wie is het spoor in Nederland?

In Nederland is ProRail de spoorbeheerder, zij zijn dus eigenaar van het spoor en bijvoorbeeld alle bijbehorende kabels, wissels, seinen en verkeersleidingssystemen. 

De geel-blauwe treinen die over het spoor rijden, die zijn van NS. Vroeger waren ProRail en NS trouwens één bedrijf -NV Nederlandse Spoorwegen- maar in 1995 werd besloten vervoer/de treinen (NS) en beheer (ProRail) te splitsen.

Wie onderhoudt het spoor?

Omdat het spoor zo vaak gebruikt wordt, heeft het ook onderhoud nodig. Het onderhoud aan het spoor wordt gedaan door een spooraannemer. Hiervoor worden “spoorvernieuwingstreinen” ingezet. Het woord zegt het al; deze werktreinen tillen het oude spoor op en vervangen dit door nieuw spoor. Ondertussen verzamelt de machine vuile ballast, maakt dit schoon en plaatst de schoongemaakte ballast weer terug op de onderbaan.

Maar wat als er zware objecten moeten worden opgetild op het spoor? Ook hier is aan gedacht! We maken dan gebruik van een kraan genaamd de "Kirow". Deze kan niet alleen een heel wissel optillen van meer dan 30 ton, maar bijvoorbeeld ook een complete spoorbrug. Dankzij wissels kunnen treinen trouwens van spoor veranderen. In Nederland liggen er ongeveer 7000. 

Weinig machines zijn zo groot als werktreinen. Ze zijn tot een kilometer lang! Raar maar waar; ze kunnen zelfs een nieuw stuk spoor aanleggen zonder dat er al spoor ligt. Bekijk deze pagina maar eens om een indruk te krijgen van één van onze grote projecten. 

Zoals eerder verteld hebben de meeste treinen ook stroom nodig om te kunnen rijden. De bovenleiding voorziet treinen van voldoende elektriciteit. De elektrische kracht van een trein staat namelijk gelijk aan 1666 stopcontacten (die je in je huis hebt). Om te zorgen dat de bovenleiding stabiel en recht blijft hangen, hangen we aan allebei de kanten het gewicht van een halve olifant.

Bovenleidingen worden van tijd tot tijd vervangen, zo voorkomen we dat er door slijtage een breuk in de bovenleiding komt. Niet alleen bovenleidingen, maar ook kabels & leidingen in de grond, energievoorziening én treinbeveiliging worden vernieuwd of nieuw aangelegd. 

Het werken aan het spoor kan overlast veroorzaken. Natuurlijk proberen we deze te beperken door bijvoorbeeld zoveel mogelijk ’s nachts te werken. Toch werken we ook regelmatig -met name in het weekend en in de vakantieperiode- overdag aan het spoor. 

Veiligheid tijdens het werken aan het spoor

Tijdens de werkzaamheden zijn de spoorwerkers op het spoor dat "buiten dienst is gesteld". Deze buitendienststelling is een periode waarin het treinverkeer -op dat stuk spoor- wordt stilgelegd. Op die manier kunnen de spoorwerkers hun werkzaamheden veilig uitvoeren. Er gelden ook regels tijdens de werkzaamheden op en rondom het spoor. Zo let je goed op je collega's en waarschuw je wanneer ze een gevaar over het hoofd zien. Je laat geen afval rondslingeren want dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar veroorzaakt ook struikelgevaar. Ook het dragen van veiligheidskleding is verplicht. Dit noemen we PBM's (Persoonlijke BeschermingsMiddelen). Hierbij moet je denken aan veiligheidsschoenen, een veiligheidshelm, oranje fluoriserend hesje en tijdens sommige werkzaamheden zelfs een veiligheidsbril en werkhandschoenen.

Werken aan het spoor?

Het spoor is de toekomst, maar bij het werken in de spoorwereld denk je ook aan een aantal vooroordelen. Dit imago mag dus de prullenbak in. De meeste (voorbereidende) werkzaamheden bij Swietelsky Rail Benelux vinden toch echt overdag plaats, de gemiddelde leeftijd bij ons is 38 jaar jong en we barsten uit onze voegen van de nieuwe ideeën. Het spoor is een fantastische wereld, we hebben allerlei nieuwe technologieën waarmee we het werk in de spoorwereld interessanter maken.

Als je bij Swietelsky -of bij een andere spooraannemer- aan het werk wil, kun je denken aan verschillende (voor-)opleidingen. Onze collega's hebben onder andere MBO Uitvoerder Bouw/Infra gevolgd, maar ook MBO Elektrotechniek of HBO Civiel, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek komen veel voor. Meer info over opleidingen vind je hier.

Een specifieke spooropleiding is er niet, dus ons advies is; Neem gewoon contact op want met een flinke dosis motivatie kom je al een heel eind!